رد شدن از پیوندها
چالش تجاری

هفت چالش تجاری کسب‌ وکارها

هفت‌محور کلیدی وجود دارد که کسب‌وکارها در سال‌های آتی باید مدنظر قرار دهند. به گزارش معاونت بررسی‌‌‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران، نشریه فوربز، بزرگ‌ترین چالش‌‌‌های تجاری را که هر کسب‌وکاری در سال‌های آتی با آن مواجه است در هفت‌محور دسته‌‌‌بندی کرده است که شامل تورم و رکود اقتصادی، امنیت زنجیره تامین، افزایش انتظارات مشتری، تحول دیجیتال پرشتاب، تشدید جنگ بر سر استعدادها، امنیت داده‌‌‌ها و پایداری می‌شود.

تورم و رکود اقتصادی: افزایش‌‌‌ سرسام‌آور تورم بحث‌‌‌ جاری کسب‌وکارهاست‌‌‌ و این‌‌‌ روند احتمالا در سال ٢٠٢٣ ادامه‌‌‌ خواهد داشت‌‌‌. بسیاری از اقتصادها دچار رکود یا کوچک‌‌‌‌شدن خواهند شد و لازم است‌‌‌ کسب‌وکارها برای این‌‌‌ واقعیت‌‌‌ آماده شوند. مدیرعامل‌‌‌ صندوق بین‌المللی‌‌‌ پول گزارش داده است‌‌‌ که‌‌‌ این‌‌‌ سازمان پیش‌بینی‌‌‌ خود را برای رشد ۹.۲درصدی جهانی‌‌‌ در سال ٢٠٢٣ کاهش‌‌‌ داده است‌‌‌. در این‌‌‌ گزارش به‌‌‌ افزایش‌‌‌ خطرات بی‌ثباتی‌‌‌ مالی‌‌‌ و رکود اشاره شده است‌‌‌. شرکت‌ها می‌توانند با بهبود فرآیندهای کسب‌وکار و کاهش‌‌‌ هزینه‌‌‌‌ها، با تورم مقابله‌‌‌ کنند.

امنیت‌‌‌ زنجیره تامین‌‌‌: امنیت‌‌‌ زنجیره تامین‌‌‌ یکی‌‌‌ از مسائل‌‌‌ کلیدی است‌‌‌. مسائل‌‌‌ مرتبط‌‌‌ با کووید و پس‌‌‌ از آن جنگ‌‌‌ روسیه‌‌‌ و اوکراین‌‌‌ دستیابی‌‌‌ به‌‌‌ قطعات و محصولات را سخت‌‌‌‌تر کرده و همچنین‌‌‌ موجب‌‌‌ رشد قیمت‌‌‌ انرژی، غلات، تراشه‌‌‌‌های کامپیوتری و… شده است‌‌‌. طبق‌‌‌ گزارش اکسنچر، مشکلات زنجیره تامین‌‌‌ می‌تواند به‌‌‌ زیان انباشته‌‌‌ ٩٢٠میلیارد یورویی‌‌‌ به‌‌‌ تولید ناخالص‌‌‌ داخلی‌‌‌ در منطقه‌‌‌ یورو تا سال ٢٠٢٣ منجر شود. لازم است‌‌‌ شرکت‌ها روی بهبودی بلندمدت تمرکز کرده و نیازهای خود را بازشناسایی‌‌‌ کنند تا از کمبودهای مشابه‌‌‌ در آینده جلوگیری شود.

افزایش‌‌‌ انتظارات مشتری: مشتریان خواستار تجارب بیشتر در دنیای واقعی‌‌‌ و همچنین‌‌‌ در متاورس هستند. مشتریانی‌‌‌ که‌‌‌ وارد فروشگاه‌ها می‌‌‌شوند فقط‌‌‌ به‌‌‌ دنبال خرید محصولات نیستند، بلکه‌‌‌ خواهان تجربه‌‌‌های به‌‌‌ یاد ماندنی‌‌‌ در فروشگاه هستند. اگر کسب‌وکار شما فروشگاه فیزیکی‌‌‌ دارد، تجربه‌‌‌‌های فراگیر بیشتری را اضافه‌‌‌ کنید. خرده‌فروشان آنلاین‌‌‌ باید تجربه‌‌‌‌های واقعیت‌‌‌ توسعه‌‌‌یافته‌‌‌، مانند اتاق‌های رخت‌‌‌کن‌‌‌ مجازی را اضافه‌‌‌ کنند که‌‌‌ به‌‌‌ مشتریان اجازه می‌دهد بدون خروج از خانه‌‌‌، لباس و لوازم جانبی‌‌‌ را امتحان کنند. مهم‌‌‌ نیست‌‌‌ که‌‌‌ چگونه‌‌‌ با مصرف‌کنندگان در ارتباط هستید (آنلاین‌‌‌، آفلاین یا ترکیبی‌‌‌ از هر دو)، از خود بپرسید، «چگونه‌‌‌ می‌توانیم‌‌‌ با تبدیل‌‌‌ این‌‌‌ تعامل‌‌‌ به‌‌‌ یک‌‌‌ تجربه‌‌‌، ارزش بیشتری برای مشتریان خود بیفزاییم‌‌‌؟» 

تحول دیجیتال پرشتاب: هوش مصنوعی‌‌‌ در حال تقویت‌‌‌ کسب‌وکارهاست و این‌‌‌ روند در سال آینده تسریع‌‌‌ خواهد شد. در عین‌‌‌ حال، فناوری‌های دیگری مانند ۵G، بلاک‌چین‌‌‌، فضای ابری و اینترنت‌اشیا در حال ایجاد و افزایش‌‌‌ سرعت‌‌‌ هوش مصنوعی‌‌‌ هستند و همه‌‌‌ آنها یکدیگر را تقویت‌‌‌ می‌کنند و به‌سرعت‌‌‌ در حال ایجاد دنیایی‌‌‌ از پیشرفت‌‌‌‌های تکنولوژیکی‌‌‌ سریع‌‌‌‌تر هستند‌‌‌. در مقابل‌‌‌، هر کسب‌وکاری باید خود را یک‌‌‌ کسب‌وکار فناوری بداند. شرکت‌ها باید فرآیندهای خود را دوباره طراحی‌‌‌ کرده و اطمینان حاصل‌‌‌ کنند که‌‌‌ افراد آنها مهارت‌های موردنیاز برای جهانی‌‌‌ را دارند که‌‌‌ در آن به‌‌‌‌طور فزاینده‌ای با ماشین‌‌‌های توانمند و هوشمند همکاری و در کنار آن فعالیت‌‌‌ می‌‌‌کنیم.‌‌‌

تشدید جنگ‌‌‌ بر سر استعدادها: شرکت‌ها در سال ٢٠٢٣ باید آماده مقابله‌‌‌ با شوک مستمر استعداد باشند. سال‌ها در مورد «جنگ‌‌‌ برای استعداد» شنیده‌ایم، اما اکنون این‌‌‌ جنگ‌‌‌ در حال عمیق‌‌‌‌تر شدن است. شرکت‌ها در سراسر صنایع‌‌‌ با شکاف‌های عظیمی‌‌‌ برای مهارت‌های ضروری آینده مواجه‌‌‌ هستند و به‌منظور آماده شدن برای انقلاب صنعتی‌‌‌ چهارم، باید بخش‌‌‌های عظیمی‌‌‌ از نیروی کار خود را مجددا ارتقا دهند.

شرکت‌ها باید با برداشتن‌‌‌ گام‌هایی مانند استخدام افراد خارج از محیط‌‌‌ آکادمیک‌‌‌، استفاده از نرم‌افزارها و القای فرهنگ‌‌‌ یادگیری مستمر، مسوولیت‌‌‌ تربیت‌‌‌ استعدادها را برعهده بگیرند. علاوه بر آن، همه‌گیری کرونا باعث‌‌‌ شده است‌‌‌ تا بسیاری از افراد شغل‌‌‌ خود را مورد ارزیابی‌‌‌ مجدد قرار دهند که‌‌‌ به‌‌‌ استعفای گسترده در بسیاری از بخش‌‌‌ها منجر شده است‌‌‌. برای جذب استعدادهای برتر، کارفرمایان باید محیط‌‌‌ کاری مناسب‌‌‌ برای دنیای جدید کار، از جمله‌‌‌ انعطاف‌پذیری شغلی‌‌‌، رهبری معتبر، تنوع و… را ارائه‌‌‌ دهند.

امنیت‌‌‌ داده‌ها: حملات سایبری در حال افزایش‌‌‌ هستند و باج‌افزارها و کلاهبرداری‌های فیشینگ‌‌‌ در حال حاضر یک‌‌‌ اتفاق رایج‌‌‌ است‌‌‌. مادامی‌‌‌ که‌‌‌ کسب‌وکارها دیجیتالی‌‌‌‌تر می‌‌‌شوند، داده‌های بیشتری جمع‌‌‌آوری می‌شود که‌‌‌ برای مجرمان سایبری که‌‌‌ قصد سرقت‌‌‌ آنها را دارند و کسب‌وکارها را هدف خواسته‌‌‌‌های مادی خود نگه‌‌‌ می‌دارند، بسیار جذاب می‌شود. دستگاه‌های موبایل‌‌‌ و اینترنت‌‌‌‌اشیا در برابر تهدیدهای امنیت‌‌‌ سایبری مصون نیستند. علاوه بر این‌‌‌، محاسبات کوانتومی‌‌‌ اکنون در حال ظهور است‌‌‌ که‌‌‌ می‌تواند سیستم‌‌‌‌های امنیتی‌‌‌ موجود را منسوخ کند. شرکت‌ها می‌توانند با انجام اقدامات پیشگیرانه‌‌‌ مانند ارزیابی‌‌‌ فرآیندهای پشتیبان‌گیری و بازیابی‌‌‌ اطلاعات، انجام تست‌‌‌ نفوذ و اسکن‌‌‌ آسیب‌‌‌پذیری و انجام اقدامات پیشگیرانه‌‌‌ برای محافظت‌‌‌ از داده‌های حساس و جلوگیری از حملات سایبری، گام‌هایی‌‌‌ برای محافظت‌‌‌ از خود بردارند.

پایداری: تغییرات آب و هوایی‌‌‌ بزرگ‌ترین‌‌‌ چالش‌‌‌ تجاری جهان است‌‌‌ و مصرف‌کنندگان خواستار شفافیت‌‌‌ در شیوه‌های پایداری و همچنین‌‌‌ محصولات دوستدار محیط‌زیست‌‌‌ هستند.

پیام بگذارید