رد شدن از پیوندها
خرید و فروش آپارتمان

نکاتی درباره ی خرید و فروش آپارتمان

امروزه به دلیل نا آگاهی مردم در زمینه قوانین و مقررات خرید و فروش آپارتمان، جمعیت زیادی از افراد خریدار و یا فروشنده، شکایت زیادی از معامله خود دارند و خیلی از این شکایت ها حتی ممکن است به اختلافات قضایی و دادگاهی برسد. و لازم باشد که از طریق قانون و مراجع قضایی پیگیری شود.

همه می دانیم که یکی از بزرگترین معاملات زندگی هر شخصی ، معامله ی خرید و فروش اپارتمان یا ملک است که باید برای موفقیت خود در این نوع معاملات از قوانین و نکات حقوقی خرید و فروش املاک اطلاع داشته باشیم. در موارد زیر به نکاتی در خصوص قوانین و مقررات خرید و فروش آپارتمان به صورت تیتر وار اشاره می کنیم که برای هر شخص خریدار یا فروشنده ملک، بسیار حائز اهمیت است

در خرید و فروش آپارتمان مالک خانه را بشناسید

هر فروشنده ی خانه دو حالت دارد یا مالک اصلی است یا وکالت نامه ی تحت عنوان مالک بودن را دارد. پس باید شما مطمئن شوید که این فرد فروشنده است یا وکالت نامه ای دارد که بتواند ملک را به فروش برساند،بعد از مطمئن شدن در زمینه مالک بودن شخص، هویت فردی شخص را با کارت شناسایی وی بشناسید.

ممنوع المعامله نبودن مالک در خرید و فروش آپارتمان

  • اگر مالکی به سن قانونی نرسیده باشد
  • از طرف قانون، به دلایل قضایی ممنوع المعامله شود
  • سلامت روانی نداشته و از سمت پزشک روان شناس تاییدیه ممنوع المعامله داشته باشد نمی تواند به عنوان یک مالک، ملک خود را به فروش برساند.

در خرید وفروش آپارتمان ،ملک باید آزاد شود

یکی دیگر از قوانین و مقررات خرید و فروش آپارتمان این است که مطمئن شوید ملک در وثیقه یا گرو شخص و جایی نباشد و یا اگر هنوز در رهن است، از این موضوع خبردار شوید.

کد پستی ملک را بخواهید

با دانستن کد پستی یک ملک می توانید اطلاعات مکانی و همچنین شرایط ثبت مبایعه نامه را بدانید، یعنی با دادن کد پستی به دفاتر اسناد رسمی می توانید از حقیقی بودن ملک و ثبت شدن ملک خبردار شوید.

مشاور املاک باید دارای پروانه کسب باشد

فراموش نکنید به بنگاه یا همان آژانس املاکی که مراجعه می کنید تا معامله تان را انجام دهید، باید دارای پروانه کسب و همچنین کد رهگیری باشند تا بتوانید معامله خود را بدون دردسر انجام دهید.

حتما برای ثبت ملک در دفتر اسناد حضور رسانید

شاید برایتان جالب باشد دانستن این نکته که اگر زمان مقرری در قرارداد خود تنظیم نموده و به اسناد رسمی اطلاع داده شده که در این تاریخ مقرر، هم خریدار هم فروشنده ملک برای ثبت ملک به دفتر مراجعه می کنند و بنا به هر دلیلی نتوانند حضور خود را برسانند از طرف دفتر اسناد رسمی، جریمه نقدی شده و گاهی این جریمه نقدی می تواند ضرر مالی زیادی به خریدار یا فروشنده ملک برساند.

از اصل بودن وکالت نامه مطمئن شوید

در خرید وفروش آپارتمان ممکن است شخصی با ارائه یک وکالت نامه ی دروغین و جعلی، قصد فریب شما که خریدار هستید را داشته باشد. پس در آژانس املاک زیر نظر مشاورین املاک ماهر و زبده حتما این موضوع را پیگیری کنید که مهر و امضای شخص دارای وکالت نامه اصل باشد تا مشکلی برایتان پیش نیاید.

عقد قرارداد با حضور یک وکیل

هنگام عقد قرار داد برای اطلاع کامل از شرایط حقوقی و پایمال نشدن حقوق و امتیازات خریدار، بهتر است از یک وکیل برای انجام امورات حقوقی کمک گرفت.

تمامی شرایط و امتیازات ملک در قرارداد ذکر شود

ملکی که شما برای خرید انتخاب می کنید، باید از سوی خریدار، تمامی امکانات و شرایطی که در ملک موردنظر موجود و قابل ارائه دادن است باید ذکر شود. مثلا اگر امتیازات آب- برق- گاز- تلفن و … مشترک یا جدا است ذکر شود.

مراقب مدارک شناسایی خود باشید

از جا گذاشتن مدارک شناسایی خود در بنگاه و یا نزد خریدار خودداری نمایید تا از سوء استفاده هایی که ممکن است رخ دهد جلوگیری کنید. مثلا ممکن است شما از معامله و در کل خرید ملک منصرف شده باشید اما خریدار با جعل مدارک شما، قراردادی تنظیم کند که حاکم بر این است که شما مالک ملک شده اید.

  • با دانستن این دسته از قوانین و مقررات خرید و فروش آپارتمان، می توانید به نکات حائز اهمیتی در زمینه قوانین معاملات ملکی پی ببرید.

چرا باید با قوانین و شرایط خرید آپارتمان و ملک آشنا بود

شرایط خرید ملک و آگاهی از آن و رویه‌ای که باید قبل از خرید و فروش ملک در نظر داشت، ضمانت یک معامله موفق است. رویای خانه دار شدن یکی از شیرین‌­ترین رویاهایی است که همیشه همراه انسان است. پدرها و پدربزرگ­‌ها خاطرات خرید اولین خانه­‌شان را برایمان گفته‌­اند. خانه اولی بودن اصطلاحی است که در این سال‌ها بسیار باب شده است. با توجه به این­که نیاز به مسکن یکی از اساسی­‌ترین نیازهای اولیه هر انسانی است، غالب افراد سال­‌هایی از زندگیِ کاری خود را صرف پس‌انداز و برنامه­‌ریزی برای خریدن خانه می­‌کنند.

اما گاهی پیدا کردن ملکی مناسب که با شرایط نقدینگی، سبک زندگی، نزدیکی به محل کار و …. شما متناسب باشد، بسیار دشوار است. گاهی این چالش­‌ها آنقدر زیاد می‌­شوند که عده‌­ای برای همیشه عطای صاحبخانه شدن را به لقایش می­‌بخشند.

  • درخواست مشاوره برای نحوه خرید ملک از مشاور املاک معتمد

برای آگاهی از شرایط خرید ملک در ایران و پیدا کردن خانه مناسب با ویژگی­‌های دلخواه‌تان از یک مشاور املاک معتمد و آشنا به قانون جدید خرید و فروش مسکن کمک بخواهید. باید بررسی کنید که آیا مشاور املاک انتخاب شده، دارای مجوزهای قانونی لازم از اتحادیه مشاورین املاک است یا نه؟  متاسفانه بسیاری از معاملات خرید و فروش ملک در دست دلالان این بازار می­‌چرخد.  اگر در شرف اولین معامله خرید آپارتمان خود هستید، معامله با این دسته از افراد شما را متضرر خواهد کرد.

حقی که دلالان از شرایط خرید ملک به جیب می‌­زنند، حق کمیسیون مشاورین املاک محسوب نمی­‌شود. این هزینه‌­ای مازاد برای شما به بار می‌ آورد که هم برای فروشنده و هم خریدار خوشایند نخواهد بود. بهتر است از یک مشاور املاک معتمد و ترجیحا آشنا در شهرتان که آشنا به شرایط خرید ملک باشد، کمک و راهنمایی بخواهید و بی­‌گدار به آب نزنید.

  • قراردادهای از پیش نوشته شده فروش ملک را امضا نکنید

در هر معامله درست و منطقی، موارد و بندهایی وجود دارد که نسبت به شرایط خریدار و فروشنده و یا شرایط خرید ملک با دیگر قراردادها متفاوت است. این‌­که برای همه معاملات از یک قرارداد پیش‌­نویس و به نوعی استاندارد استفاده شود زیاد منطقی به نظر نمی‌­رسد.

معامله به معنای مذاکره درست بر سر شرایط و ویژگی­‌های قرارداد است. برای این مورد نیز باید از کسی که به امور حقوقی قراردادهای شرایط فروش خانه و معاملات ملک آشناست کمک بخواهید. بهتر است دوباره برگردید و نکته یک را مرور کنید: کمک و راهنمایی از مشاور املاک معتمد.

  • برای خرید خانه چه باید کرد

اگر بخواهید بر طبق شرایط امروز زندگی خود آپارتمان یا خانه ویلایی موردنظرتان را انتخاب کنید، ممکن است در آینده با دردسرهایی روبرو شده و احتمالا از انتخاب خود پشیمان شوید. شرایط خرید خانه یکی از بزرگ­‌ترین تعهدات مالی در زندگی شماست. پس قبل از موافقت با خرید ملکی که فکر می­‌کنید خانه رویایی­‌تان است، برنامه­‌های بلندمدت خود را هم مدنظر قرار دهید.

آیا قصد دارید در شغل فعلی و کسب‌­وکار امروز خود بمانید؟ قرار است ازدواج کنید و تشکیل خانواده بدهید؟ ممکن است در سال­‌های آینده تصمیم به بچه‌­دار شدن بگیرید؟ غیر از سوالات بالا آنچه باید مدنظر قرار دهید نوع ساخت و ساختار ملکی است که قرار است برای اولین بار شما را خانه‌­دار کند.

اگر برای خرید خانه وام دریافت کرده‌­اید و قرار است تا سالیان قسط آن را پرداخت کنید، بهتر است همه جوانب را بسنجید. اگر مطمئن نیستید که خانه شما برای چند سال آینده خانه مناسبی خواهد بود، بهتر است دست نگه دارید.

  • شرایط خرید خانه یا ویلا همراه با شریک

اگر خانه اولی هستید و بدون داشتن شریک نمی‌­توانید از پس هزینه­‌های خرید خانه یا ویلا بربیایید، باید از تمام ریزه‌­کاری­‌ها و موارد حقوقی آگاه باشید. بهتر است بلندمدت فکر کنید. وقتی خانه­‌ای را با شخص دیگری که همسر شما نیست می‌­خرید، مطمئن شوید که اگر شرایط مانند امروز و همان­‌طور که امیدوار هستید پیش نرود، ضرری را متحمل نخواهید شد.

  • با کمی تغییرات به خانه رویایی خود نزدیک شوید

برای خانه‌­دار شدن و خرید اولین آپارتمان خود زیاد سخت نگیرید. بالاخره باید از جایی شروع کنید. اگر آنچه برای خانه خود متصور می­‌شدید حالا خیلی دور از دسترس به نظر می­‌رسد، بهتر است با کمی تغییر دکوراسیون آنها را به دست بیاورید مثلا رنگ­‌آمیزی دیوارهای اتاق خواب و فضای هال و یا استفاده از کاغذدیواری با توجه به سلیقه و انتخاب شما پیشنهاد بسیار مناسبی است. این کار هزینه زیادی هم برای شما نخواهد داشت.

ایجاد تغییر در آشپزخانه و مثلا کابینت­‌ها، یا تغییر در فضای دکوراسیون داخلی حمام و دستشویی کمی هزینه­‌برتر است. اگر مبلغی را برای این کار کنار گذاشته‌­اید می­‌توانید بر روی این فضاها هم تمرکز کنید.

  • خانه‌­ای بخرید که توانایی خرید آن را دارید

ممکن است فروشنده و یا مشاورین املاک خانه‌­ای به شما پیشنهاد خانه ای را بدهند که بسیار بیش­تر از چیزی است که امروز توان پرداخت آن را دارید. یعنی مبلغ هنگفتی از آن را باید طی سالیان و به عنوان وام پرداخت کنید و بدهکار باشید، ممکن است امور مالی در سال­‌های آینده و محاسبات روی کاغذ برایتان خوب پیش برود. اما باید همه احتمالات را برای شرایط خرید ملک در نظر بگیرید. عوامل مختلفی از جمله هزینه­‌های پیش‌بینی نشده، تغییرات بازار، شرایط زندگی و … می­‌توانند در تغییر این محاسبات تاثیرگذار باشند.

  • همه سرمایه خود را برای خرید خانه هزینه نکنید

تمام هزینه­‌های احتمالی مربوط به خرید فروش ملک جدید را در نظر بگیرید. از آنجایی که احتمالا شما اولین بار است که ملکی را معامله می­‌کنید و به نوعی خانه اولی محسوب می‌­شوید بهتر است همه موارد شرایط خرید ملک را در نظر بگیرید.

قیمت خرید خانه را ثابت در نظر نگیرید. هزینه­‌های احتمالی مربوط به خانه جدید را در حساب و کتاب خود لحاظ کنید. هزینه تعمیرات، نگهداری، اسباب­‌کشی، بیمه آتش­‌سوزی، چک کردن سیستم­‌های گرمایشی و سرمایشی و …. جزو مبالغی است که در همان ابتدای کار ممکن است به همراه هزینه خرید خانه بپردازید. حتی ممکن است در ابتدا عاقلانه‌­تر باشد خانه‌­ای با قیمت بالاتر اما با هزینه تعمیرات اولیه کمتر انتخاب کنید، تا خانه‌­ای با قیمت پایین‌­تر و هزینه­‌های نگهداری و تعمیر سرسام‌­آور.

  • از قوانین جدید وام‌­های مسکن مطلع شوید

در سال­‌های اخیر شرایط وام مسکن دستخوش تغییراتی شده است. وام­‌های مسکن به شرط سپرده­‌گذاری که از سال­‌های گذشته نیز رایج بوده‌­اند هنوز هم مشتریان بسیار دارد. علاوه بر اینها وام­‌های اوراق خرید مسکن نیز کمک بسیاری به خانه­‌دار شدن خانه اولی­‌ها کرده است. شما با خرید اوراق و پرداخت مبلغی می­‌توانید به صورت فوری برای خرید خانه وام دریافت کنید

وام مسکن مربوط به خرید خانه برای خانه اولی هاست. شخصی که یک بار خانه خریده یا از وام­‌های دولتی برای خرید خانه استفاده کرده دیگر مشمول دریافت این وام نمی­‌شود. پس این نوع وام فقط و فقط مختص شماست. پس با قوانین خرید و فروش ملک اشنا باشید.

  • در یکی از سایت­‌های خرید و فروش ملک معتبر شهر خود عضو شوید

با عضویت در یکی از سایت­‌های معتبر املاک منطقه خود می‌­توانید از آگهی­‌های به روز، موقعیت­‌های مناسب خرید خانه و آشنایی با محله­‌های شهر جهت سکونت آشنا شوید. به مرور و با بررسی این سایت­‌ها تبدیل به یک متخصص در این زمینه خواهید شد و بهترین تصمیم­‌گیری را خواهید داشت. به مشاورین املاک و سایت­‌هایی اعتماد کنید که تجربه کافی در حوزه معاملات ملک و مستغلات را داشته­‌اند. مشاورین و کارشناسان با سابقه و با تجربه املاک دیاموند ملک همواره آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان در زمینه ملک و زمین است.

  • همیشه لازم نیست خانه بخرید

هیچ قانون و وحی منزلی وجود ندارد که باید در ۳۵ یا ۴۰ سالگی صاحب خانه خود باشید. خرید خانه یک تصمیم بزرگ است و اگر چه در بیش­تر موارد یک سرمایه‌­گذاری مالی مناسب به شمار می­‌رود، اما برای همه و در همه زمان­‌ها هم مناسب­‌ترین راه نیست ، بازار مسکن، عوامل سیاسی و اجتماعی، نرخ بهره بانک­‌ها، زمان­‌بندی و برنامه­‌های آینده شما، همه و همه بر این تصمیم‌­گیری موثر خواهند بود. باید بتوانید انعطاف‌­پذیر باشید و اگر قرار است تغییری در شرایط زندگی و شغلی‌­تان رقم بزنید، محتاطانه‌­تر پیش بروید.

اگر از محله‎‌ای مطمئن نیستید، گزینه اجاره را به عنوان تست قبل از خرید خانه در نظر بگیرید. باید بدانید بسیاری از افراد برای حفظ پول نقد خود و سرمایه­‌گذاری در امور دیگر، اجاره را به خرید خانه ترجیح می­‌دهند.

سخن آخر

ما در این مقاله شما را با ۱۰ مورد از قوانین خرید و فروش آپارتمان  که از  اساسی‌ترین نکاتی که پیش از خرید هر ملک باید به ان توجه کنید آشنا کردیم  شرایط خرید ملک اشاره شده در این مقاله می تواند برای شما راه گشا و کاربردی باشد.

پیام بگذارید