رد شدن از پیوندها
آشنایی با ملک تجاری

آشنایی با ویژگی های ملک تجاری

ملکی که دارای پتانسیل ایجاد سود از طریق سود سرمایه یا درآمد اجاره باشد، ملک تجاری نامیده می شود. یک ساختمان اداری، یک دوبلکس مسکونی، یک رستوران یا یک انبار همگی نمونه هایی از ملک تجاری هستند. اگر بتوانید از اجاره آن یا نگهداری آن و فروش مجدد آن سود ببرید، یک ملک تجاری است.

ویژگی های ملک تجاری

۱.موقعیت مکانی

اولین و مهمترین ویژگی این ملک تجاری  آن است زیرا موقعیت مکانی است که ارزش ملک را تعیین می کند. اگر زمین یا ساختمان در منطقه تجاری مرکزی شهر واقع شده باشد، ارزش و اجاره آن بیشتر از ملک واقع در خارج از شهر یا منطقه تجاری خواهد بود.

۲.استفاده چندگانه

برخلاف املاک مسکونی که فقط برای زندگی در خانه قابل استفاده هستند، املاک تجاری می توانند برای اهداف مختلفی مورد استفاده قرار گیرند. در نتیجه می توان از این ملک تجاری برای افتتاح مغازه های خرده فروشی، ساخت مجتمع های تجاری، بیمارستان ها، انبارها و غیره استفاده کرد. به بیان دیگر، ملک مسکونی بیشتر شبیه یک رایانه رومیزی است زیرا مناطق استفاده آن محدود است، در حالی که ملک تجاری بیشتر شبیه یک گوشی هوشمند است زیرا دارای چندین کاربری است.

۳.هزینه خرید بالاتر

هزینه اولیه مالکیت این ملک معمولاً بیشتر است، به همین دلیل است که اکثر مردم ترجیح می‌دهند آن را اجاره کنند تا اینکه خودشان آن را خریداری کنند. به عبارت دیگر، در حالی که هزینه اولیه خرید ملک بیشتر است، افراد کمتری آن را خریداری می کنند و در نتیجه اجاره بهای این نوع ملک بیشتر می شود زیرا تقاضا برای این ملک همیشه بیشتر از عرضه است.

۴.تسهیلات پارکینگ

یکی دیگر از مواردی که در مورد این نوع ملک مورد توجه قرار می‌گیرد، فضای پارک کافی است، زیرا اگر پارکینگ کافی در دسترس نباشد، مصرف‌کنندگان کمتر از آن بازدید می‌کنند. این یک اثر منفی بر تجارت است. به عبارت دیگر، همانطور که یک گوشی هوشمند بدون شارژر بی فایده است، اموال تجاری بدون امکانات پارکینگ کافی بی فایده است.

۵.محدودیت

املاک برای استفاده تجاری همیشه محدود خواهد بود، برخلاف املاک مسکونی، که ممکن است در همه جای شهر ساخته شوند، زیرا مکان‌های انجام تجارت همیشه در یک منطقه محدود هستند و در نتیجه قیمت ملک نیز بالاتر می‌رود. به عنوان اجاره بیشتر ملک در آن منطقه.

۶.توافقنامه

اگر این ملک را اجاره می‌کنید، هم برای مالک و هم برای اجاره‌کننده لازم است. برای مالک، این قرارداد تضمین می‌کند که اجاره‌گر ملک را طبق توافق تخلیه می‌کند، زیرا در املاک تجاری احتمال تخلیه وجود ندارد. اگر کسب و کار مستاجر موفقیت آمیز باشد و به طور ناگهانی از آنها خواسته شود که محل را ترک کنند، ممکن است ضرر بزرگی به همراه داشته باشد، جایی که قرارداد اجاره می تواند کمک کند.

طبقات املاک تجاری چیست

دسته بندی های فردی نیز ممکن است بیشتر طبقه بندی شوند. به عنوان مثال، فضای اداری اغلب به عنوان کلاس A، کلاس B، کلاس C، D، E، F و Sui Generis طبقه بندی می شود.

  • ساختمان های کلاس A از نظر ظاهر، قدمت، کیفیت زیرساخت و موقعیت مکانی بهترین هستند.

  •  ساختمان های کلاس B اغلب از نظر قیمت گذاری قدیمی تر و رقابتی تر از ساختمان های کلاس A هستند. سرمایه گذاران اغلب به دنبال بازسازی این ساختارها هستند.

  •  سازه های کلاس C اغلب بیش از 20 سال قدیمی هستند، در مکان های کمتر مطلوب واقع شده اند و نیاز به مراقبت دارند.

  •  دارایی های کلاس D اغلب قدیمی تر و کم ارزش هستند.

  •  کلاس E اغلب رستوران ها، املاک صنعتی، مراکز ورزشی و مغازه ها هستند.

  •  ساختمان‌های کلاس F شامل املاک آموزشی، اجتماعی و تفریحی هستند.

  •  Sui Generis سینماها، مراکز اجتماعی و میخانه ها هستند.

مستاجران بسته به نوع سرمایه گذاری املاک تجاری در املاک متفاوت هستند. مستاجرهای مختلف نیازمند رویه‌های مختلف، الزامات مدیریت ملک اجاره‌ای و قراردادهای اجاره هستند.

در برخی شرایط، یک ملک از اجاره خالص استفاده می کند، که ترتیبی است که در آن مستاجر موافقت می کند که علاوه بر پرداخت حق استفاده از ملک تجاری، بخشی یا تمام هزینه های جاری ملک را بپردازد. مالیات، هزینه های نگهداری و بیمه از مخارج خالص اجاره رایج هستند. بسته به اینکه مستاجر قرارداد اجاره خالص تک، دو یا سه گانه دارند، ممکن است یکی یا همه این دسته ها را بپردازد. اجاره های خالص ممکن است برای صاحبان ملک کاملاً جذاب باشد در حالی که برای اجاره کنندگان جذابیتی ندارد

مهمترین نکات برای خرید ملک تجاری

یکی از مهم ترین مواردی که در خرید ملک تجاری باید مد نظر داشت کاربری تجاری آن است زیرا ملک تجاری باید مجوز کاربری تجاری از شهرداری داشته باشد.

همچنین موقعیت و امکانات ملک نیز در خرید یا اجاره آن موثر است.

اجازه برای ایجاد تغییرات در ملک تجاری

ممکن است در اجاره ملک تجاری فرد ناچار شود تغییراتی در ملک خود یا شغل خود ایجاد کند بهتر است از قبل در این امر با مالک به توافق رسیده باشید.

لذا اگر بدون اجازه مالک این اعمال را انجام دهد؛ مالک می تواند هر جهت قانونی پیگیری کند و شکایت طرح کند.

قرارداد تجاری چگونه فسخ می شود

عقد چه خرید باشد و چه اجاره؛ در هر حال لازم است اما طرفین می توانند به فراخور وضعیت خود برای خود یا شخصی ثالث حق فسخ در مدت معین قائل شوند در این صورت در آن مدت می توان عقد لازم را به هم زد.

نتیجه گیری

ملک تجاری ساختمانی است که در آن فعالیت تجاری انجام می شود و کاربری تجاری دارد. همچنین امکان انتقال سرقفلی آن وجود دارد در حالی که سرقفلی در ملک مسکونی متصور نیست.

 همانطور که در بالا اشاره کردیم، در ملک تجاری چند نوع قرارداد متصور است یک مورد خریدن خود ملک تجاری است که نکاتی را درباره آن یادآور شدیم و مورد دوم انتقال حق کسب و پیشه و مورد سوم انتقال سرقفلی است که در باب هر کدام نکاتی را ارائه کردیم.

پیام بگذارید