این مقاله در صدد بررسی تاثیر استفاده از تلفن همراه هوشمند بر انضباط شغلی کارکنان در محیط کار است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی بوده که تعداد آنها ١٥٠ نفر بوده است. ٦٨ نفر به شیوه تصادفی انتخاب و به طور تصادفی به دو گروه مساوی آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در این پژوهش از جرح و تعدیل یک پرسشنامه هنجاریابی شده استفاده شد که جهت سنجش روایی از روایی صوری، محتوایی و سازه استفاده شد و پایایی این پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ ٩١/٠ به دست آمد. یافته ها حاکی از تفاوت معنی دار بین نمرات عملکرد در گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون است. و به این ترتیب نتایج پژوهش حاکی از تاثیر عدم استفاده از تلفن های همراه هوشمند در حین کار بر انضباط شغلی بوده است. یعنی در بین گروه ها در نمرات این متغیرها در مرحله پس آزمون در سطح ٠٥/٠P› تفاوت معنی دار وجود داشت.
- مقدمه
یکی از مهمترین این ابزارهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی در عصر جهانی شدن، که کاربردهای روزافزونی در میان خیل گسترده مردم جامعه امروزین پیدا کرده است، ”تلفن همراه” است. مارتین کوپر (پدر تلفن همراه) معتقد است: دنیای بی سیم دنیای آزادی است، دنیای رها شدن از قید و بند تلفن های ثابت و داشتن قابلیت بودن هرجایی که می خواهی، تلفن همراه زندگی مردم را بهتر می کند و راحتی بیشتری به مردم می دهد. (فیروزی، ١٣٨٥). قابلیت اتصال گوشی های امروزی به اینترنت و تکنولوژی اینترنت بی سیمتحول بزرگی در کاربرد گوشی های همراه بوجود آورده است.
موری(٢٠١٠) خاطر نشان می سازد که یک سوم از آمریکایی ها از طریق تلفن همراه یا گوشی های هوشمند به اینترنت متصل می شوند. آمار دیگری نشان می دهد که ٧١ درصد از نوجوانان، ٧٧ درصد از تمام بزرگسالان و ٨٨ درصد از والدین با تلفن همراه یا مشابه دستگاه تلفن همراه در سال ٢٠٠٨ به اینترنت متصل می شدند. به علاوه ، بیش از نیمی از دانشجویان مقطع کارشناسی خود دارای دستگاه اینترنت دستی و حدود ١٢ درصد دیگر در حال برنامه ریزی برای خرید چنین ابزاری در سال آینده بودند. این آمار نشان می دهد که نوجوانان و بزرگسالان به طور یکسان از دستگاه های تلفن همراه استفاده کرده وتنها برای ارتباطات، سرگرمی و معاملات تجاری بکار نمی برند، بلکه برای اطلاعات نیز استفاده می کنند. به این ترتیب، تعداد فزاینده ای از کتابخانه های عمومی و دانشگاهی در حال استفاده از این تکنولوژی مشترك برای ارائه خدمات جدید و یا به منظور ارتقاء خدمات سنتی هستند، آنها نه تنها بیشتر در دسترس اند، بلکه بیشتر در ارتباط با کاربران هستند . تلفن همراه و سایر دستگاه های دستی مجهز به توانایی بارگذاری سریع کتاب، مقالات مجلات، ویدئو ها، تصاویر و فایل های صوتی همراه با توانایی ایجاد و ارسال متن، صدا، ویدئو و یا فایل های عکسی شده است که امکان اطلاع رسانی از طریق مسنجر را دارد. آنها توانایی برقراری ارتباط، ایجاد و ویرایش اطلاعات بدون اینکه به مانیتور کامپیوتر متصل شوند را نیز دارند. دستگاه های تلفن همراه همچنان به طور فزاینده ای در حال پیچیده تر شدن هستند در عین حال توسعه روشهای دسترسی به اطلاعات، کتابداران را با انتظار ارائه خدمات پایدار به افراد جامعه و منابع کاربرانی که ممکن است هرگز آنها را چهره به چهره ملاقات نکنند مواجه کرده است.
انجام چند فعالیت مغزی بصورت همزمان برای مدت های طولانی تشویق و ترویج می شده است این تمایل و تشویق صرفاً به دلیل بهره وری بیشتر از مغز نیست بلکه از نظر روانی به افراد احساس رضایت و خرسندی می دهد حال آنکه طبق تحقیقات متعدد مشخص شده است که چند وظیفه ای بودن در یک زمان برای مغز غیرممکن است . زمانیکه چند کار را بصورت همزمان انجام می دهیم درحقیقت مغز ما مدام بین فعالیت ها سوییچ می کند و عقب و جلو می رود بنابراین عملکردمغز در هر زمان مربوط به یک فعالیت است. (شریف پور، ١٣٩٣)
تحقیقات جدید دانشگاه کسب و کار مارشال کالیفرنیای جنوبی در خصوص علت عدم استفاده افراد موفق از گوشی های هوشمند در جسات کاری نشان داد:
-پاسخ دادن به تماس تلفنی در جلسهکاری میتواند به معنی مهمتر بودن آن تماس نسبت به صحبتهای جلسه باشد و این امر نوعی بیاحترامی محسوب میشود.
-توجه به تلفن همراه میتواند سبب حواسپرتی و عدم تمرکز در شغل افراد شود و این امر بازده کاری را کاهش میدهد.
– تلفن همراه میتواند سبب کاهش توانایی شما در تسلط برخود شود و آن به علت این است که کوچکترین صدایی از تلفن، ناخودآگاه شما را به سوی آن جذب میکند و بعد از مدتی شما توانایی مقاومت در برابر حس کنجکاوی خود را نخواهید داشت.
-با توجه به گوشی، شما نمیتوانید به درستی به صحبتهای دیگران گوش دهید و این امر توانایی گوشدادن را در شما کاهش میدهد.
همه این مطالب شاهد پایین آمدن عملکرد افراد نه تنها در هنگام استفاده بلکه همراه داشتن آن است. بویژه در محیط های کاری که بایستی فرد بر امور کاری خویش متمرکز باشد؛ تمرکز بر کار از وظایف اصلی کارکنان است. گوشی های همراه آنقدر موجب حواسپرتی و بی دقتی می گردند که در برخی کشورها از ورود گوشی همراه با کارکنان در محیط کار ممانعت می گردد. مشغول بودن کارکنان با گوشی های همراه آنان را از کار اصلی خود باز می دارد.
تلفن همراه، یک سیستم ارتباطی بدون سیم است که امکان دسترسی را در شرایط متفاوت و جغرافیای متفاوت فراهم میکند. بر این اساس، تلفن همراه نماد ”ارتباط همه جا حاضر” است. این خصیصه تلفن همراه را به مفهوم جامعه مجازی فراگیر نزدیک میکند. از طرف دیگر تلفن همراه به عنوان یک تکنولوژی کاریزماتیک در مقایسه با تکنولوژیهای دیگر مثل کامپیوترهای لپتاپ و تلفن ماشین، تجسم فرهنگی پیدا کردهاست و بصورت گستردهای وارد مسیر زندگی اجتماعی شدهاست (فورچونیتی، ٢٠١٠). برای بسیاری از افراد تلفن همراه بخش لاینفکی از انجام کسب و کار گردیده است.
تحقیقات، نشان دهنده آن است که برخی از مردم به طور بیرویه از تلفن همراه استفاده می کنند و این امر زندگی شخصی آنها را با آسیب های جدی مواجهه کرده است. پژوهشهای زیادی، نشانگر رابطه بین استفاده بیش از حد از تلفن همراه و استرس (فشار روانی) و بیقراری است. استفاده بیش از اندازه و غیرضروری از تلفن همراه برای کاربر استرس و پریشانی ذهنی پدید میآورد. این اختلالات به حدی است که نوعی بیماری روانی و عصبی براساس آن تعریف شده است و فرد مبتلا در طول روز چندین بار احساس میکند گوشی تلفن همراهش زنگ میخورد. پژوهش ها نشان میدهد زنگ خوردن تلفن همراه برای افراد این معنی ضمنی را دارد که کسانی به یاد فرد هستند یا اینکه وی فرد مهمی است. بنابراین وقتی تلفن همراه فرد زنگ نخورد یا از تلفن همراه اش دور باشد، احساس افسردگی می کند(صادقی، ١٣٨٨).
با توجه به تصویب دستورالعمل اجرایی ارزیابی کارمندان مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری در سال ١٣٨٩ ، مرجع مشخصی برای ارزیابی عملکرد کارکنان ایجاد شد که شاخص هایی در رابطه با ابتکار و خلاقیت، آموزش و رضایت ارباب رجوع را بررسی می نماید(سازمان استانداری، ١٣٨٩). با بکارگیری این دستورالعمل و استفاده از فرم های پیوست آن می توان عملکرد کارکنان را ارزیابی نمود اما موانع و مشکلاتی که باعث می شود تا کارمند کارایی مطلوبی نداشته باشد موردتوجه قرار نمی گیرد. یکی از این موانع استفاده بیش از اندازه آنان از گوشی های همراه خود است. استفاده از گوشی های همراه بویژه هوشمند حواس کارکنان را بسیار درگیر می کند که احتمال می رود از عملکرد آنان کاسته و انضباط کاری آنان را مخدوش سازد. با این توضیح این پژوهش قصد بررسی این موضوع را دارد که آیا به همراه داشتن این گوشی ها توسط کارکنان بر انضباط شغلی آنان تاثیر داشته است یا خیر؟
- پیشینه پژوهش
زمانی (١٣٩٥) در مقاله ای تحت عنوان” شبکه های مجازی تلفن همراه و تضعیف ارزش های اخلاقی و خانوادگی کاربران” با روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی به شناسایی تجارب کاربران در این خصوص پرداختند. بدین منظور ٢٠ نفر از کاربران حرفه ای دانشگاه با استفاده از مصاحبه نیمه ساختار مورد مطالعه قرار گرفته است که یافته ها پس از دسته بندی و تحلیل ١٢٢ مفهوم اولیه به شیوه کلایزی بیانگر تجارب منفی مختلفی بود که بر روند زندگی و ارزش های اخلاقی آنها تأثیرگذار بوده است.
٧ مفهوم اصلی شامل” بی توجهی به روابط و مسئولیت های خانوادگی”، ” توجه و رسیدگی کمتر به وضعیت تحصیلی فرزندان”، ” عادی سازی توهین و مسائل جنسی” ،” شکل گیری و تسهیل ارتباطات جنسی نامشروع ” ،” کاهش وابستگی های خانوادگی” ،” شکل گیری ارتباطات احساسی کاذب و غیر واقعی” و” عادی سازی خشونت. ” بوده است.
یاسمی نژاد و همکاران(١٣٩١) در مطالعه ای با عنوان ”رابطه سلامت عمومی و استفاده مفرط از تلفن همراه در دانشجویان ” به رابطه ای مثبت و معنادار در این خصوص دست یافتند. این پژوهش از میان دانشجویان دانشگاه های آزاد منطقه ٦ به صورت طبقه ای ٧٨٢ نمونه را در سال تحصیلی ٨٩-٩٠ با استفاده از ابزار پرسشنامه مورد مطالعه قرار داده است. تحلیل رگرسیون چندگانه در این پژوهش نشان داده است که متغیرهای سلامت عمومی که شامل ٤ مولفه بوده جمعا ٣٢ درصد واریانس استفاده آسیب زا از تلفن همراه را تبییین می کند و عملکرد اجتماعی بیشترین سهم را در آن داراست.
راگسدال و هوور(٢٠١٦) در پژوهشی با عنوان” تلفن های همراه در زمان های غیر کار: منبعی از خواسته های شغلی و منابع ” به بررسی مفهوم کاربرد تلفن همراه مرتبط با کار به عنوان پیوست تلفن همراه پرداخته اند . شرکت کنندگان در پژوهش شامل ٣١٢ نمونه از مشاغل مختلف بوده که به دو پرسشنامه آنلاین دریک هفته مجزا پاسخ داده اند . کاربرد تلفن همراه و پیوست آن در زمان ١ و معیار در زمان ٢ مورد بررسی قرار گرفته است . یافته های آنها نشان داده پیوست بالای تلفن همراه در برابر تاثیرات منفی استفاده تلفن همراه مرتبط با کار، بر خستگی روحی و تعارض کار- خانواده میانداری می کند و و اثرات سودمند کاربرد تلفن همراه مرتبط با کار را بر درگیری کاری افزایش می دهد . درگیری بیشتر و اتصال بیشتر به تلفن های همراه ممکن است که به کارمندان کمک کند تا با کاربرد تلفن همراه مرتبط با کار در طی زمان غیر کار مؤثر تر برخورد کنند .
پژوهش ری و کیم(٢٠١٦) با عنوان” تأثیرات داشتن فراغت بر بازیابی انرژی در کار: مقایسه تجربی گذراندن فراغت با گوشی های هوشمند و معمولی”بر تفاوت استراحت با حین روش یعنی صرفاً مکالمه یا استفاده از اینترنت و شبکه هایاجتماعی مجازی از طریق گوشی های هوشمند تمرکز دارد . حین پژوهش با بررسی ٤٥٠ کارگر که در کره با استفاده از پرسشنامه تجربیات آنها بررسی شده است ، محققان متوجه شوند آیا تأثیرات این دو شیوه متفاوت است . نتایج نشان داده است که دسته های روانشناختی توسط فراغت ها به حالت آن بستگی دارد ، در افزایش قدرت و کاهش خستگی عاطفی همچنین تأثیرات بویژه کاهش خستگی عاطفی به طور قابل توجه برای گذراندن فراغت با گوشی هوشمند پایین تر بوده دربرابر صرفاً مکالمه گوشی های معمولی تر .
سئو و همکاران(٢٠١٦) در مقاله ای تحت عنوان” وابستگی تلفن همراه و تأثیرات آن بر رفتارهای آکادمیک و اجتماعی نوجوانان” به بررسی مشکلات ممکن درون فردی(مثل:توجه و افسردگی) و بین فردی (مثل: روابط اجتماعی با دوستان و روابط اجتماعی با معلمان) مربوط به وابستگی تلفن همراه و تأثیرات آن بر پیشرفت تحصیلی نوجوانان در کره جنوبی نمونه ای ملی از ٢١٥٩ دانش آموز متوسطه (١٠٧٤ پسر و ١٠٨٥ دختر) پرداخته اند. در این پژوهش برای آزمون هفت زمینه ترسیم شده، از مبنای تجربی و مفهومی، رویکرد مدل معادلات ساختاری با تحلیل نقش میانجی در نظر گرفته شده است. نتایج این پژوهش نشان داده است که وابستگی تلفن همراه به طور منفی توجه را و به طور مثبت افسردگی را پیش بینی می کند؛ که به نوبه خود روابط اجتماعی با دوستان و فنون زبان کره ای و پیشرفت ریاضی را تحت تأثیر قرار می دهد. همچنین نقش های میانجی توجه، افسردگی و روابط با دوستان، میان وابستگی به تلفن همراه و دستاوردهای آکادمیک دانش آموزان متوسطه در کره جنوبی به دست آمد.
یهو همکاران (٢٠١٥) در مقاله ای تحت ”عنوان پذیرش کارکنان از فناوری تلفن همراه در محل کار: مطالعه تجربی با استفاده از مدل معادلات ساختاری و تجزیه و تحلیل مقایسه کیفی فازی” به بررسی شرایط اولیه عملکرد کار شامل پیش بینی عملکرد ، نفوذ اجتماعی و ترکیبی از آنها که به سطوح بالاتری از عملکرد منجر شود. برای زمانیکه فناوری تلفن همراه در محل کار استفاده می شود، پرداخته اند. این پژوهش با بسط چارچوب نظری، ٦٩٢ نمونه از کارکنان صنایع متفاوت در تایوان را مورد مطالعه قرار داده است و از مدل معادلات ساختاری و مقایسه کیفی فازی جهت تجزیه و تحلیل بهره برده است. یافته ها حاکی از تأثیر مثبت استفاده از فناوری تلفن همراه در محل کار بر بهبود ادراك کارکنان از عملکرد کار و همچنین پیش بینی عملکرد، بهبود عملکرد کار را تحت تأثیر قرار می دهد و در نهایت تسهیل شرایط و نفوذ اجتماعی به طور معنادار بر رفتار استفاده از فناوری تلفن همراه مؤثر است.
لی(٢٠١٥)در مطالعه ای که بر روی ٣٥٠ کارمند از سراسر ایالات متحده آمریکا قرار گرفت نشان داده شد که حدود ٦٠درصد از کارکنان میگویند در محل کار به علت بی مبالاتی همکارانشان در زمان استفاده از تلفن همراه شدیداً استرس می گیرند و برخی به ذات غیرشخصی تلفن های همراه مانند مسبب فخر فروشی یا نشانه ای از آنکه نهفته در بی تمدنی است اشاره می کنند . هنگامی که خیره شدن به یک صفحه ارتباط چهره به چهره را از بین می برد ، کارکنان احساس خستگی وایزوله شدن نسبت به سایر همکارانشان را خواهند داشت ، حتی زمانیکه کارکنان در جلسات کاری از تلفن همراه استفاده نمایند همکارانشان به شدت نسبت به آن ها اظهار تنفر می نمایند.
هسلوپ و آکستل(٢٠١١) در مطالعه ای با عنوان ” تلفن های همراه در زمان کار و غیر کار : مطالعه موردی از تلفن همراه ، کارکنان غیر مدیر ” نشان داده اند در حالی که مرز بین زمان کار و غیر کار در شروع و پایان روز کاری شفاف بوده و تقاضای کار به ندرت بر زمان غیر کار نفوذ می یابند ، این وضعیت با توجه به ساعات کار کاملاً متفاوت بوده و اساساً شیوه ای که مهندسان استفاده می کردند از تلفن های همراه خود در طول ساعات کاری نتیجه می دهد . در مرز کار و غیر کار به طور منظم تار و مبهم بشود ، یک علت کلیدی که چرا مهندسین استفاده می کنند تلفن هایشان را به عنوان یک ابزار مدیریتی مرزی در طول ساعات کار مربوط به ویژگی کار آنها است که در آن مهندسین زمان زیادی از کار خود را به تنهایی می گذرانند. رفتن به مکان های مشتری و همچنین با توجه به فرصت های غیر قابل پیش بینی که مهندسین برای آن تعامل چهره بهچهره با مشتریان و همکاران داشتند .
- روش تحقیق
این تحقیق جزء تحقیقات کمی و از نوع شبه تجربی و آزمایشی است، بدین سبب که قصد ارزیابی کارکنان را قبل و پس از انجام آزمون دارد. این نوع تحقیق شامل یک گروه آزمایش و یک گروه کنترل با استفاده از پیش آزمون و پس آزمون می باشد.
در این مطالعه کارکنان انتخاب شده به ت صادف در دو گروه کنترل و آزمایش قرار می گیرند. ابتدا عملکرد دو گروه کنترل و آزمایش مورد ارزیابی قرار گرفته و سپس از گروه مورد آزمایش خواسته شد که به مدت ٣ هفته از استفاده از تلفن های هوشمند در حین کار خودداری کنند. پس از پایان آزمایش، مجددا عملکرد کارکنان هردو گروه مورد ارزیابی قرار گرفت.
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کارکنان شرکت سرمایه گذاری خصوصی می باشد که تعداد آنها ١٥٠ نفر است. تعداد ٦٨ نفر به تصادف انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. این تعداد نمونه برای پژوهش حاضر بر مبنای حداقل تعداد پیشنهادی برای گروه های مورد مقایسه در مطالعات آزمایشی، از جمله مطالعات شبه تجربی انتخاب شده اند. براساس نظر بورگ و گال(١٩٧٩، به نقل از هومن، ١٣٨٢) این تعداد نمونه برای تحقیقات تجربی کافی می باشد.
در این پژوهش روش گردآوری اطلاعات به شیوه کتابخانه ای و از طریق مطالعه ادبیات و متون و مقالات علمی الکترونیکی و غیر الکترونیکی است و به صورت میدانی، یعنی از طریق پرسشنامه است. از گویه های پرسشنامه بیرند، استونر، تامپسون و هوچارتز(٢٠٠٥)و کونوی(١٩٩٩) بهره برده، استفاده شده است.
در این پژوهش سوالات و گویه های پرسشنامه از رویت اساتید و صاحبنظران این حوزه گذر کرد و در اصل جهت سنجش روایی از روایی محتوای و صوری استفاده شد. به منظور تأیید روایی محتوایی پرسشنامه آماده شده، در اختیار تنی چند از اساتید متخصص موضوعی قرار گرفت و پس از اعمال نظرات ایشان و اصلاح موارد مذکور توسط آنها، محتوای گویه ها مورد تأیید قرار گرفت و پس از آن به منظور تأیید روایی صوری ابزار، پرسشنامه بین ٣٠ نفر از کارکنان شرکت (نمونه ای از جامعه آماری) به صورت مقدماتی اجرا شد که بر اساس بازخوردهای شفاهی و مکتوب مشارکت کنندگان در موارد شکلی و قالب ظاهری ابزار، اصلاحات نهایی انجام و بدین ترتیب روایی صوری ابزار مورد تأیید قرار گرفت. جهت اصلاح پرسشنامه و بررسی روایی سازه نیزتحلیل عامل مربوط به هر یک از گویه ها محاسبه شده است.
بر اساس یافته های این پژوهش بیشترین ضریب عاملی در انضباط شغلی ٨٧٣/٠ و کمترین ضریب ٣٦٧/٠ بوده است مقدار KMO در باب کفایت نمونه گیری برابر ٧٤٩/٠ بوده که مقدار بالا و قابل قبولی است. هم چنین بارهای عاملی هر یک از گویه های انضباط شغلی همه بالاتر از ٣/٠ می باشد.
- تحلیل یافته ها
سوال: عدم استفاده از تلفن های هوشمند در حین کار بر انضباط شغلی کارکنان مؤثر است؟
جدول (١): تحلیل کوواریانس نمرات انضباط شغلی در گروه های مورد مطالعه
منبع | مجموع مجذورات | درجه آزادی | مجذور | F | سطح معنی | مقدار اتا | توان آماری |
میانگین | داری | ||||||
پیش آزمون | ٥٦٤/٣٤٠ | ١ | ٥٦٤/٣٤٠ | ١٧٧/٢١ | ٠٠١/٠ | ٢٦٤/٠ | ٩٩٥/٠ |
گروه | ٦٤١/١٥٠ | ١ | ٦٤١/١٥٠ | ٣٦٧/٩ | ٠٠٣/٠ | ١٣٧/٠ | ٨٥٣/٠ |
همان طور که نتایج جدول (١) نشان می دهد بین گروه ها در نمرات انضباط شغلی در مرحله پس آزمون در سطح ٠٥/٠P› تفاوت معنی دار وجود دارد. تفاوت بین نمرات انضباط شغلی در گروه آزمایش و کنترل در مرحله پس آزمون تفاوت معنی دار است. یعنی عدم استفاده از تلفن های هوشمند در حین کار توانسته است نمرات انضباط شغلی در مرحله پس آزمون را به طور معنی داری افزایش دهد.
بنابراین این فرض مبنی بر اینکه عدم استفاده از تلفن های هوشمند در حین کار بر انضباط شغلی کارکنان مؤثر است؛ مورد تایید می باشد و با پژوهش راگسدال و هوور(٢٠١٦) با عنوان” تلفن های همراه در زمان های غیر کار: منبعی از خواسته های شغلی و منابع ” و هسلوپ و آکستل(٢٠١١) با عنوان ” تلفن های همراه در زمان کار و غیر کار : مطالعه موردی از تلفن همراه ، کارکنان غیر مدیر ” تطابق دارد.
- بحث و نتیجهگیری
امروزه در جهان، فناوریهای نوین ارتباطی تحولات شگرفی در حیطه های مختلف فرهنگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی به وجود آورده است، به گونه ای که سیمای جوامع را در پاره ای مواقع دگرگون ساخته است. از میان این تکنولوژی ها، تلفن همراه نقش بسزایی در این نوع تحولات داشته است.
تلفن به عنوان وسیله ای ارتباطی از زمان اختراع یعنی قرن نوزدهم تاکنون در میان جامعه شناسان و عالمان علوم رسانه و ارتباطات چندان مورد توجه نبوده است آنچه چند دهه اخیر توجه دانشمندان را به خود جلب کرد رد اینترنت و شبکه های ارتباط جهانی و تاثیرات آن ها در زندگی کاربران بوده است.
تلفن همراه، به عنوان یک ابزار نوین ارتباطی از یکسو دارای کارکردهای مثبت بسیاری مانند برقراری ارتباط در اسرع وقت، صرفهجویی در وقت و دردسترس بودن دائمی انسانها و … و از سوی دیگر، دارای کارکردهای منفی همچون رسوخ در حریم خصوصی اشخاص، ایجاد فضای تنش و تشویش اذهان عمومی، تضعیف باورهای عمومی و اخلاقیات و… بوده است. در واقع افزایش تلفن های همراه و گوناگونی خدمات و تبلیغات وابسته به آن، دگرگونی های اجتماعی گستردهای را به دنبال خود آورده است. وابسته نبودن به یک مکان، قابلیت در دسترس بودن، سرعت دستگاههای تلفن همراه، احراز هویت کاربر، سادگی کار و شخصی بودن، از مزایای این خدمات است.
اما امروزه این وسیله موجبات سرگرمی و وقت گذرانی بسیاری را فراهم آورده است؛ بویژه در محل کار که عملکرد کارکنان را هم پایین می آورد. باید تلاش کرد تا تبعات، پیامدها و آسیبهای این ابزار مفید را به حداقل رساند تا شاهد کم کاری، پایین آمدن بازده و رکود نباشیم.
مهدی شیخ سجادیه – اکرم اکبریان
اخبار مرتبط

چرا شرکتها در اجرای استراتژی ناکام میمانند؟
مترجم: سید حسین علوی لنگرودیalavitarjomeh@gmail.comکمتر شرکتی را میتوان یافت که در اجرای استراتژیهای تدوینشده با هیچ مشکلی مواجه نشود و تمام استراتژیهای مورد نظر خود

گام اول خروج از انحراف سیاستی؛ شرط چهارم تحویل مسکن
وضعیت «درآمد خانوار» علاوه بر «سابقه مالکیت» به عنوان پیششرط «صلاحیت دریافت مسکن حمایتی» مدنظر قرار میگیرد سامانه ثبتنام «مسکن دولتی» به پایگاه رفاه

تحریم بانکی بازار مسکن
رشد واقعی «تسهیلات پرداختی» به متقاضیان تعمیر خانه، خرید خانه و ساخت خانه در ۹ ماهه ۱۴۰۳ به ترتیب منفی ۹۰ درصد، منفی ۱۵درصد

پنج راه حفظ استعدادها
نویسنده: جیسون وارنر / کارشناس بازاریابی دیجیتال و مشاور رسانهمترجم: مهدی نیکوئیبسیاری از شرکتها با آنکه حقوق خوبی پرداخت میکنند و مسیر شغلی شفاف و

گرای بانکی از مسکندولتی
جدول بانک مرکزی از «لیست انعقاد قرارداد بانکها با سازندههای مسکنملی» نشان میدهد، طی بیش از ۲.۵ سال گذشته احداث حدود ۳۷۰هزار واحد مسکونی

خطای مدیریتی ایلان ماسک
ماسک: بهترین کارکنان به کمترین مدیریت نیاز دارند دنیای اقتصاد : مدیریت ذرهبینی، یعنی دخالت وسواسگونه مدیران در همه تصمیمگیریهای سازمان؛ چیزی